no-img
طرح توجیهی

تكثير و پرورش آبزيان - طرح توجیهی تعداد صفحه : 64 صفحه - پرورش ماهی قزل آلا


طرح توجیهی
مطالب ویژه
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

DOC
تكثير و پرورش آبزيان
doc
11000 تومان
0 فروش
11000 تومان – خرید

تكثير و پرورش آبزيان


Rate this post

طرح تكثير و پرورش آبزيان

مقدمه

تكثير و پرورش آبزيان به منظور توليد و تأمين بخشي از پروتئين مورد نياز كشور ، مطلوب تربيت نيروي انساني ماهر در زمينه دانش و فن آوري اين علم به عنوان پايه و اساس زمينه هاي توليد مورد توجه قرار گرفته است . در آ‎بهاي داخلي كشور علاوه بر منابع آبي طبيعي و نيمه طبيعي جهت پرورش آبزيان امكانات وسيعي در زمينه تكثير و پرورش ماهيان سردابي وجود دارد كه در حال حاضر تنها از معدودي از اين امكانات استفاده مي گردد كه يكي از علل اصلي آن نداشتن اطلاعات فني و تجربيات لازم در زمينه تكثير و پرورش اين گونه ماهيان مي باشد .

اغلب پرورش دهندگان هم كه به اين امر اشتغال دارند به علت نداشتن اطلاعات كافي علمي و فني بعضاً دچار ضرر و زيان شيلات ايران كه علاوه بر ماهيدار كردن منابع آبي كشور و حفظ ذخاير آبزيان كار خدمات رساني به دست اندركاران خصوصي پرورش ماهي را نيز به عهده دارند دارند جهت آموزش و ارتقاء دانش فني پرورش دهندگان در زمينه هاي نيازمانديهاي محيطي آ‎زاد ماهيان ، انتخاب زمين و طراحي كارگاه ، پرورش ماهيان مولد ، تكثير و توليد لارو بچه ماهي بازاري ، تغذيه صحيح و اصولي ماهي ، نيازهاي غذايي آزاد ماهيان ، حمل و نقل و جابه جايي تخم و بچه ماهي و ماهي بازاري ، بهداشت و كنترل بيماريها و كاربرد فن آوري جديد در زمينه هاي مختلف اقدام به تشكيل دوره هاي آموزشي كوتاه مدت نموده است.

تاريخچه تكثير و پرورش ماهي

اولين كساني كه اقدام به پرورش ماهي نمودند چينيها بودند . فان لي در 475سال قبل از ميلاد مسيح در مورد تخم ريزي و تكثير ماهي كپور (Cyprinus carpio) مطالب ارزنده اي نوشته و از آن به عنوان يك  شغل پر منفعت ياد كرده است . بيشتر مؤلفين سابقه پرورش ماهي را به 2000 سال قبل از ميلاد مسيح نسبت مي دهند .

ارسطو از ماهي كپور ياد كرده است و يونانيها و روسها ماهي كپور را در استخر پرورش مي دادند .

اين ملل سعي داشتند كه بدين وسيله ذخاير ماهي را در آبهاي طبيعي حفظ نمايند . چيني ها و روميها همچنين براي اولين بار ماهي را به طور مصنوعي تكثير كردند و انكوباسيون تخم ماهي را انجام داده اند . ابتدا تخم هاي لقاح يافته و يا لاروهاي تازه از تخم درآمده را از محل تخم ريزي و استخرها و آبگيرها و حتي از مزارع برنج و درياچه ها جمع آوري مي كردند و سپس در اماكن امن تر اقدام به پرورش آنها مي نمودند .

به تدريج ميزان صيد در آبهاي طبيعي رو به افزون گشت . صيد ماهيان مهاجر در زمان تخم گذاري و در محل تخم ريزي سبب كمبود نسل آنها گرديد و بدين ترتيب ذخاير ماهيان كم كم در آبها رو به انقراض مي گذاشت .

اهداف و انگيزه هاي پرورش ماهي :

به منظور توليد و تأمين بخشي از پروتئين كشور ، يكي از راههاي نيل به خود كفايي اقتصادي است .

استفاده بهينه اقتصادي از منابع آبي استان

افزايش توليد و كاهش هزينه هاي مربوطه به توليد

افزايش درآمد روستائيان و جلوگيري از مهاجرت آنان به شهرها

ترويج فرهنگ توليد و مصرف آبزيان در سطح جامعه

ايجاد اشتغال و فراهم نمودن فرصتهاي شغلي درآمدزا

انگيزه هاي ممكن براي افرادي كه اقدام به تكثير و پرورش ماهي مي كنند مي تواند به دليل علاقه مندي فردي به اين رشته باشد بدون اينكه از تجربه و تخصص كافي برخوردار باشد.

محاسن اساسي پرورش ماهي از نظر زيست شناختي

بايد توجه داشت كه پرورش آبزيان از بعد زيست شناختي داراي محسناتي است كه آنراازديگررشته هاي دامپروري متمايز ميسازد :

وزن مخصوص بدن ماهي و سخت پوستان شناگر نزديك آبي است كه در آن زندگي مي كنند . از اين نظر ماهي و موجودات آبزي تقريباً در آب شناور بوده و براي نگهداري خود در محيط زندگي احتياج به صرف انرژي ندارند و بيشتر از حيوانات خشكي انرژي حاصل از مصرف غذا را صرف رشدشان مي كنند . ماهي و آبزيان جزء حيوانات خونسرد محسوب شده و هيچ انرژي براي تنظيم حرارت مصرف نمي كنند .

ماهي تون (Tuna) و بعضي از شناگران سريع نظير كوسه ماهيان (Sharks) استثناء هستند . اين اختصاصات استعداد درجه رشد را در ماهي و آبزيان فزونتر مي كند .

اهميت اقتصادي پرورش و توليد ماهي

امروزه بسياري از كشورهاي جهان از آبهاي داخلي خود به نحو احسن بهره برداري مي نمايند به طوري كه طبق آمار سازمان خواروبار و كشاورزي جهان (F.A.O) در سال 1976 محصول ماهي و آبزيان كه در اثر پرورش در آبهاي داخلي كشورهاي مختلف به دست آمد بالغ بر 6 ميليون تن بوده است كه از اين مقدار نزديك به 4 ميليون تن يعني 66 درصد از كل فقط به توليد ماهي از اماكن پرورشي مربوطه مي شود . بقيه پرورش ماهي به طريقه پرورش در قفس (Cage culture) سود دهي اقتصادي آن را تا حدود 37 درصد بالا مي برد . به طور كلي اگر موارد زير در هر منطقه و كشور رعايت گردد پرورش ماهي و آبزيان مي تواند از لحاظ اقتصادي به صرفه باشد و بدون دغدغه خاطر اقدام به سرمايه گذاري براي آن نمود . تأسيس ايستگاههاي تحقيقاتي مركزي و محلي در مورد پرورش ماهي و آبزيان .

توضيح و ارائه تسهيلات تكنيكهاي جديد .

آموزش براي مأمورين محلي : معلمين و برزگران .

توسعه سرويسهاي مناسب .

پيش بيني اعتبارت ويژه .

همه اين موارد در هر كشور بستگي به اتخاذ سياست روشن در مورد تشويق و توسعه پرورش آبزيان دارد .

فهرست تكثير و پرورش آبزيان :

 

مقدمه

تاريخچه تكثير و پرورش ماهي

اهداف و انگيزه هاي پرورش ماهي

نياز بازار و توجيه اقتصادي

مهمترين گونه هاي پرورشي ماهيان سردابي 

نیار جامعه 

مراحل قانوني

 

امكانات و تجهيزات و شرايط مكاني مناسب

آب مورد نياز مزارع پرورشي قزل آلاي رنگين كمان

استخرها

مراحل و فرآيند انجام كار

روشهاي مختلف پرروش ماهي

استخرهاي پرورش ماهي قزل آلا 

ماهي دار كردن استخر به وسيلة نوزادان تازه به تغذيه افتاده

پرورش نوزادان تازه به تغذيه افتاده

مصرف غذاي خشك

تغذيه ماهي قزل آلا رنگين كمان

بيماري و استرس

خلاصه شرايط بيمه ماهيان سردابي

جدول محاسبه غرامت ماهيان سردآبي

برآورد هزينه تجهيزات جهت استخرهاي دومنظوره

 

هزينه هاي جاري

طرح توسعه و نوآوري

تشخيص ماهيان نر و ماده و رسيدگي جنسي آنها

انكوباتورهاي جعبه اي

مشكلات در پرورش ماهي قزل آلا

منابع و مأخذ

 

شاید این طرح هم برای شما مناسب باشد پرورش ماهی قزل آلا

 

طرح توجیهی یا کارآفرینی تكثير و پرورش آبزيان  :

مناسب  اخذ وام بانکی از بانک ها و موسسات مالی اعتباری گرفتن وام قرض الحسنه خود اشتغالی از صندوق مهر امام رضا ارائه طرح به منظور استفاده از تسهیلات بنگاه های زود بازده گرفتن مجوز های لازم از سازمان های دولتی و وزارت تعاون ایجاد کسب و کار مناسب با درآمد بالا و کارآفرینی

فرمت فایل : ورد

تعداد صفحه : 64 صفحه

مناسب ترین و به روز ترین طرح ها را از ما بخواهید pdfsara

برای خرید بر روی دکمه خرید پایین کلیک کنید

11000 تومان – خرید


درباره نویسنده

محمد 39 نوشته در طرح توجیهی دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.